Startseite

Donatien Alphonse François de Sade: Die Philosophie im BoudoirAbbildungenDeskriptionAnmerkungBijan AalamFrançais, encore un effortPierre KlossowskiVerweise

Mit einer signierten Originalradierung von Sibylle Ruppert

Donatien Alphonse François de Sade:

Donatien-Alphonse-François | MARQUIS DE SADE | DIE PHILOSOPHIE | IM BOUDOIR | Deutsch von Rolf und Hedda Soellner | Zeichnungen Sibylle Ruppert | Einführung Guillaume Apollinaire | Nachwort Jacques Lacan.

München: Rogner & Bernhard, 1972.

Groß-Octavo. 240 × 134 mm. 362, [3], [3 weiße] Seiten. Und acht einseitig bedruckte, ungezählte Blatt Illustrationen nach Zeichnungen von Sibylle Ruppert zu den Seiten 112, 144, 160, 192, 208, 224, 304 & 320; sowie lose beiliegend eine signierte, datierte und numerierte Original-Radierung.

Originaleinband aus dunkelrotem Veloursleder mit blindgeprägtem, zweizeiligem Rückentitel von unten nach oben in Versalien, Vorsätze aus schwarzem Papier. Original-Schutzumschlag aus Klarsichtfolie. Farblich abgestimmter, dunkelroter, mit glattem Leder bezogener Schuber.

Eins von nur 100 Exemplaren der handnumerierten Luxusausgabe, die zusätzlich mit einer signierten, datierten und numerierten Originalradierung von Sibylle Ruppert versehen und in Leder gebunden wurden, wovon 80 in den Handel gelangten; Gesamtauflage 2000 Exemplare. Herausgegeben von Axel Matthes. Die Illustrationen von Sibylle Ruppert sind dem Text kongenial. Diese schönste deutsche Sade-Ausgabe sollte eigentlich als eine seiner Werke fortgesetzt werden, doch blieb es bei diesem einen Band.
¶ Sibylle Ruppert, eine bedeutende Vertreterin der erotisch-phanta­stischen Kunst, geboren am 8. September 1942 in Frankfurt am Main, gestorben Ende Mai 2011, bestand die Aufnahmeprüfung zur Städelschule und wurde Schülerin von Prof. Heinz Battke. Mit 18 Jahren ging sie nach Paris und lernte Ballettanz in Clichy, schloß sich anschließend dem Ensemble von Georges Rech an, mit dem sie auf Tournee ging. Aus New York kehrte sie nach Frankfurt zurück, unterrichtete an der Kunstschule ihres Vaters, um daneben ihren eigenen Stil fortzubilden, beeinflußt von den Schriften de Sades und unterstützt von Peter Gorsen, Theodor Adorno und Horst Glaser, den sie später heiratete. Ihre Ausstellungen bei der Sydow-Zirkwitz-Galerie erregten Aufmerksamkeit. 1976 zog sie nach Paris, wo sie u. a. großformatige Kohlezeichnugen nach Motiven von Sade, Lautréamont and Georges Bataille ausstellte. Alain Robbe-Grillet, Pierre Restany, Henri Michaux und Gert Schiff wurden von ihrer Kunst fasziniert und interpretierten sie.
¶ Die Internetadresse der früheren Homepage von Sibylle Ruppert wird nun von einer Firma mißbraucht; Informationen bietet eine Ausstellung im Giger-Museum, die im Mai des Jahres 2010 stattfand, dazu ein PDF.

Schuber mit minimaler Druckspur, der äußerst selten vorhandene Schutzumschlag aus Klarsichtfolie mit kleinem Randeinriß. Sehr schönes, fast neuwertiges Exemplar der seltenen Luxusausgabe.

Original dark-red velvet leather, stamped in blind on the spine, with original transparent dust-jacket, original dark-red leather slip-case. One of 100 copies, of a total edition of 2000. With eight illustrations by Sibylle Ruppert and one original engraving, loosely inserted, numbered and signed by the artist. In very fine condition.

Vorzugsausgabe. — Die beiden ersten Abbildungen zeigen die Originalgraphik: die erste ohne den Rand, die zweite das ganze Blatt. — Frz. Text.

 

Das Buch war ein eher mäßiger Erfolg, denn die ersten Exemplare dieser Vorzugsausgabe erwarb ich über die Taubert-Listen mit modernem Antiquariat. Mich begeistern sowohl die Graphiken wie die Gemälde Frau Rupperts, in deren Kunst die Grenzen von Seh- und Denkgewohnheit brachialer überschritten werden, als es Surrealismus & Co. vermochten.

Die Graphiken zu diesem, lehrbuchhaft sich gebenden Text heben ihn auf eine neue, unserer Zeit gemäße, metasexuelle Körperebene, die Textmuster werden dabei auf eine surreal-unwirkliche Weise transponiert, der Sex zum Alb, Sades zwanghafte Orgienordnung zu organischem Chaos.

 

Bijan Aalam

«Un être hybride aux membres disparates
Violence, démence, destruction et chaos! Fleurons gangrenés de la déchirure qui divise le sexe masculin du féminin, de la tension qui attire et repousse ces deux pôles antagonistes et du désir inassouvi de franchir l’abîme afin de se fondre en une entité unique, parfaite, idéale. Tant que cette pulsion réciproque prendra sa source dans des corps anatomiquement différenciés, cette union ne semble pouvoir se réaliser que dans le déchirement mutuel comme si, par les blessures ainsi infligées à l’autre comme à soi-même, on puisse se laisser pénétrer comme on pénétrerait le corps désiré par les interstices des lacérations béantes. Tout homme désire aussi être femme comme toute femme aspire secrètement aux attributs de la virilité ainsi que la mémoire inconsciente de son étape embryonnaire le lui fait se sou-venir, quand il avait et était les deux sexes simultanément. L’androgyne serait ainsi l’ange qui apaiserait tous les démons qui vous hantent? »
— Bijan Aalam: La bible du mal.

 

Français, encore un effort si vous voulez être Républicains

«Licurgue, Numa, Moïse, Jésus Christ, Mahomet, tous ces grands fripons, tous ces grands despotes de nos idées, surent associer les divinités qu’ils fabriquoient à leur ambition démesurée, et certains de captiver les peuples avec la sanction de ces dieux, ils avoient, comme on sait, toujours soin ou de ne les interroger qu’à propos, ou de ne leur faire répondre que ce qu’ils croyoient pouvoir les servir. Tenons donc aujourd’hui dans le même mépris, et le dieu vain que des imposteurs ont prêché, et toutes les subtilités religieuses qui découlent de sa ridicule adoption, ce n’est plus avec ce hochet qu’on peut amuser des hommes libres ; que l’extinction totale des cultes entre donc dans les principes que nous propageons dans l’Europe entière, ne nous contentons pas de briser les sceptres, pulvérisons à jamais les idoles ; il n’y eut jamais qu’un pas de la superstition au royalisme. »
La Philosophie dans le boudoir. Français, encore un effort si vous voulez être Républicains.

 

Pierre Klossowski

“Sade’s Critique of Atheism
How does reason arrive at atheism? By deciding that the notion of God would still alter reason’s autonomy in an illogical, hence monstrous, direction. It declares that from the notion of God, which is arbitrary in itself, all arbitrary, perverse and monstrous behavior derives. If atheism can prevail as a decision of autonomous reason, it is because this autonomy claims that it itself alone maintains the norms of the species in the individual and ensures behavior in humans in conformity with these norms, through the subordination of the life functions in each for the equality and freedom of all. How could autonomous reason include phenomena contrary to the preservation of the species and foreign to its own structure without the very concept of autonomous reason being altered? But Sade does change its concept, by working out, if only implicitly, a critique of normative reason. For Sade this atheism is still nothing but an inverted monotheism, only apparently purified of idolatry and scarcely distinguishable from deism. Just as the deist certified the notion of God, this atheism stands as a guarantee of the responsible ego, its possession and individual identity. For atheism to be purified of this inverted monotheism, it must become integral. What then will become of human behavior? One thinks that Sade will answer: See my monsters. And no doubt he himself shuffled the cards sufficiently for one to suppose him capable of giving so naive an answer. (...)

Do we read Sade as we read Laclos, Stendhal, Balzac? Clearly not! We would not look to the bottom of the pages of Splendors and Miseries of the Courtesans for notes that would give prescriptive formulas and recipes for procedures to follow or ways to act in the bedchamber. We do find here and there this sort of quite pragmatic note at the bottom of the pages of Juliette. Perhaps some of these notes have been added for commercial reasons; perhaps they are not even from Sade’s hand. Yet they figure in the editions published during his lifetime. It would be false discretion to wish to drop them from the text; they belong with the subject matter of the book. To say that they are devoid of literary interest would be to show one understands nothing of Sade’s originality. These pragmatic notes belong to the exercise of his purest irony. The irony would have no object if these notes were without real pragmatic use. In any case, they function to indicate the outside. This outside is not at all the interior of the ‘bedroom’ where one would philosophize; it is the inwardness of thought which nothing separates from the ‘bedroom.’

In fact the term bedroom is a riddle; in Sade it designates the bloody cave of the Cyclops, whose one eye is that of voracious thought.

Thus the foreclosure of language by itself gives Sade’s work its singular configuration — first a set of tales, discourses, then a series of tableaux that slyly invite the reader to see outside what does not seem to lie in the text — whereas nothing is visible anywhere except in the text, His work then is like the vast layout of an urban showroom at the heart of a city, one with the city, where without noticing it one passes from the objects exhibited to objects that exhibit themselves fortuitously without being exhibitable. At length one recognizes that it is to these that the corridors of the exhibition lead.”
— Pierre Klossowski: The Philosopher-Villain. Translated by Alphonso Lingis. Evanston: Northwestern UP., 1991. pp. 15-16 & 42.
 

“Paradoxically, Sade is seen as the supporter of those institutions permeated with repressive structures that the Marquis himself wished to subvert. In essence, here we see the mode of interpretation of Sade’s so-called nihilism that Klossowski aims to subvert: if a perverse person has to present his abnormalities, he must abolish any boundaries of a moral, religious and social nature. His monstrosity should be given free rein—otherwise he will not be able to realise his destiny, which is to commit every kind of wicked action which derives from God Himself, since he was the first who did violence. Therefore, the Sadian subject’s consciousness is characterized by a strong sense of destruction. The more his violent deeds have a destructive effect, the more he opens up a desert of which he is the supreme ruler. Such a pattern of rational negation, Klossowski says, is employed by the atheistic critics of theology: God must be denied at all costs with the use of reason and deprived of any support which justifies His existence. Besides, if society is rooted in wickedness, this means that God does not exist or, if He does, is the one responsible for wicked deeds. (...)

From here Klossowski overturns this first belief with the publication of Le philosophe scélérat, in which he elaborates new theoretical points: 1) rational atheism derives from monotheist rules; 2) Sade’s aim is not to reach a condition of sovereignty, but rather to destroy it; 3) Sade makes atheism a religion of total monstrosity; 4) such a religion requires an asceticism, that is, an apathetic reiteration of acts; 5) from here Sade illustrates again the divine feature of monstrosity — divine in the sense that his “real presence” appears through rites, and repeated acts; 6) in Sade monstrosity is not released by atheism but vice-versa. These points reveal a totally new evaluation of Sade’s thought and practice, in which atheism emerges as a simple overturning of monotheism, since it is total monstrosity that must be realised, and not the sovereignty of the subject, as a real presence in everyday life as well as in social customs. As the perverse person cannot exist without the victim, in the same way he cannot help disobeying moral laws, since monstrosity would have no effects otherwise.”
— Aldo Marroni: Pierre Klossowski. Perversion and Hospitality, translation from the Italian by Eleonora Sasso. In: European Journal of Psychoanalysis.